تاکسیهای اینترنتی را میتوان از عوارض طرح ترافیک معاف کرد
قائمی در نشست اقتصاد دیجیتال شهری
- در این نشست علی اصغر قائمی، بعنوان یکی از کاندیداهای حوزۀ فاوا برای انتخابات ششمین دورۀ شورای شهر تهران حضور داشتند و دربارۀ برنامهها و دیدگاههایشان برای شهر دیجیتال و هوشمند صحبت کردند.
در نشست اقتصاد دیجیتال شهری که ظهر روز دوشنبه برگزار شد، اعضای هیئت مدیره نظام صنفی رایانهای، مسئولان پروژههای دیجیتالی شهری مانند مدیرعامل اسنپ و رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران هم حاضر بودند و به ترتیب از علیاصغر قائمی، خسرو سلجوقی و افشین ریاحی که در حال آماده شدن برای انتخابات شورای شهر پیش رو هستند، سؤالهای خود را پرسیدند.
علیاصغر قائمی در این نشست یکی از خلاءهای شورای شهر را جای خالی کمیسیون تخصصی فناوری و نوآوری دانست و گفت که برای تأسیس این کمیسیون در شورای شهر، مطالعات ابتدائی خود را انجام داده است. به گفته او تا امروز فقط در شورای شهر شیراز یک کمیسیون فناوری اطلاعات تصویب شده که از آن هم بروندادی دیده نشده است.
قائمی در جواب به خلج، مدیرعامل شرکت حمل و نقل آنلاین اسنپ، این وعده را داد که در صورت راهیابی به شورای شهر موضوع معافیت تاکسیهای اینترنتی را از عوارض ورود به محدودۀ طرح ترافیک پیگیری خواهد کرد، این تصمیم به کاهش هزینۀ سفرهای درون شهری کمک خواهد کرد و قطعاً مورد استقبال مردم نیز واقع خواهد شد.
او همچنین درباره لزوم شفافیت جلسات شورای شهر برای شهروندان گفت: در ادوار پیشین مدیریت شهری، جلسات شورای شهر مستقیماً پخش میشد که میبایست ادامه پیدا کند. حتی باید امکان اینکه برخی از جلسات کمیسیونهای شورا نیز پخش زنده داشته باشد، مهیا شود تا شهروندان در جریان آنچه در شورای شهر میگذرد، قرار بگیرند.
علی اصغر قائمی که پیش از این مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران هم بوده است، اشاراتی هم به درآمدهای شهرداری داشت و گفت: اگر قانون موضوع دارائیهای دیجیتال حل شود، فرصتهای جدیدی پیش روی شهرداری قرار خواهد گرفت.
ما باید موضوع درآمدهای دیجیتال را دنبال کنیم، چرا که دیگر بسیاری از درآمدهای سنتی امکان وصول ندارند، زیرا ماهیتاً محقق نمیشوند. برای مثال شهرداریها از بلیت سینما عوارض دریافت میکنند، این در حالی است که دیگر در دوران کرونا اصلاً سینمایی فعال نبوده است که فروش داشته باشد و عوارض به شهرداری دهد. اما اگر بطور مشابه در تلویزیونهای اینترنتی سرمایهگذاری میکردند، مانند در اختیار گزاردن زیرساختهای ارتباطی برای کاهش هزینۀ ترافیک، امکان استفاده از این فرصت اقتصادی برای شهرداریها قابل تصور بود. به همین دلیل باید منابع درآمدی شهرداری مجدداً مورد ارزیابی و شناسایی قرار گیرد.