تقویم نمایشگاهی شهر آفتاب و لغو شدن نمایشگاه صنعت نفت
- چالشهای انتقال رویدادهای بزرگ نمایشگاهی از نمایشگاه بینالمللی تهران به نمایشگاه شهر آفتاب که با کارشکنیهای پی در پی نهادهای زیرمجموعۀ وزارت صمت و مکاتبۀ شایسته دادستان کل کشور با معاون اول رئیس جمهور در فروردین ماه سال 1402 مبنی بر معضلات متعدد برگزاری نمایشگاهها در نمایشگاه بینالمللی تهران و تعارض منافع ایجاد شده در این خصوص....
چالشهای انتقال رویدادهای بزرگ نمایشگاهی از نمایشگاه بینالمللی تهران به نمایشگاه شهر آفتاب که با کارشکنیهای پی در پی نهادهای زیرمجموعۀ وزارت صمت و مکاتبۀ شایسته دادستان کل کشور با معاون اول رئیس جمهور در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ مبنی بر معضلات متعدد برگزاری نمایشگاهها در نمایشگاه بینالمللی تهران و تعارض منافع ایجاد شده در این خصوص، به موضوعی پیچیده تبدیل شده است که انتظار میرود شهرداری تهران با توجه به بودجههای اختصاص یافته و ظرفیتهای موجود، برنامۀ مدون و مشخصی را در ابعاد مختلف برای نیل به اهداف ترسیم شده برای این سرمایهگذاری عظیم در شهر تهران را به شورا ارائه و به انجام آن اهتمام داشته باشد، چرا که اظهار نظرهای عجولانه مدیران، وجه نمایشگاه را بیش از پیش تخریب میکند.
مدیرعامل محترم شرکت نمایشگاه شهر آفتاب در انتهای سال گذشته با اتکاء به اینکه مسئولان وزارت نفت با برگزاری نمایشگاه صنعت نفت در نمایشگاه شهر آفتاب موافقت نمودند، مسئولان وزارت ارشاد را برای عدم انتخاب نمایشگاه شهر آفتاب به دلائل فنی و زیرساختی مورد شماتت قرار داد، حال آنکه امروز همه مطلع هستیم که وزارت نفت نیز ادعا کرده است از برگزاری نمایشگاه در مجموعۀ شهر آفتاب منصرف شده و نمایشگاه صنعت نفت در تقویم ۱۴۰۲ نمایشگاه بینالمللی تهران قرار گرفت که این موضوع ضربهای به اعتبار نمایشگاه شهر آفتاب وارد آورد و لازم است مسئولان آن مجموعه در این خصوص توضیحاتی مستدل ارائه نمایند.
تمام این اظهار نظرها در حالی است که نمایشگاه شهر آفتاب به استناد تقویم رسمی خود در سال ۱۴۰۰ تنها ۳۶ روز و در سال ۱۴۰۱ تنها ۶۱ روز در حال برگزاری رویداد بوده است و در سایت رسمی هیچ برنامهای تا امروز برای سال ۱۴۰۲ ثبت نشده است. به نظر میرسد با علم به وجود تعارض منافع (با توجه به حضور صادرکنندۀ مجوز نمایشگاهها در نمایشگاه بینالمللی تهران) و کارشکنی برخی سازمانهای دولتی، اما نباید از مدیریت و برنامهریزی صحیح برای یک نمایشگاه در تراز جهانی غافل ماند.
در هر صورت نمایشگاه شهر آفتاب باید بتواند نیازها، دغدغهها و نگرانی برگزارکنندگان هر نمایشگاه را متناسب با شرایط شرکتکنندگان و تعداد مخاطبین فراهم نماید، موضوعی که باید طی یک راهبرد مشخص و گام به گام و قابل رصد در هر دو حوزۀ داخلی و خارجی محقق گردد. در کنار مصوبات و فعالیتهای مدیریتی سطوح بالا برای تسهیل این مهم، برگزارکنندگان نمایشگاه، چه دولتی و چه غیردولتی باید به چشم مشتری دیده شوند و در کنار بهسازی و توسعۀ مستمر فضا از دانش بازاریابی و مشتریمداری نهایت استفاده را برد تا آنگونه که شایسته است از این دارائی مردم تهران استفاده نمود.