تذکر قائمی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در خصوص انتقال فیبرنوری شهرداری تهران به موسسه رایانه شهر
- پیرو بازدیدهای نظارتی و دورهای اینجانب از سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین جلسات مکرر با همکاران شرکت کنترل ترافیک، موضوع شبکۀ فیبر نوری مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همانگونه که مستحضرید توسعۀ شبکۀ فیبر نوری به میزان ۳۰۰ کیلومتر در احکام برنامۀ چهارم جزو تکالیف شهرداری تهران میباشد.
جناب آقای دکتر زاکانی، شهردار محترم تهران
سلامٌ علیکم؛
پیرو بازدیدهای نظارتی و دورهای اینجانب از سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین جلسات مکرر با همکاران شرکت کنترل ترافیک، موضوع شبکۀ فیبر نوری مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همانگونه که مستحضرید توسعۀ شبکۀ فیبر نوری به میزان ۳۰۰ کیلومتر در احکام برنامۀ چهارم جزو تکالیف شهرداری تهران میباشد. همچنین موضوع نگهداشت شبکۀ فعلی و تجاریسازی مازاد ظرفیت شبکه بر اساس بند «ب» مادۀ (۶۷) برنامۀ پنجسالۀ ششم توسعۀ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، برنامههای شهرداری تهران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز موضوع حائز اهمیتی میباشد. در این جلسات ضمن پیگیری این موارد؛ مدیران عامل مجموعههای مرتبط، ضمن اعلام توقف کار به دلیل قریبالوقوع بودن موضوع انتقال شبکۀ فیبر نوری به مؤسسۀ رایانه شهر تهران، عملاً اجرای احکام و برنامههای شهرداری در این خصوص را متوقف نمودهاند. این توقف در ارائۀ خدمات و اجرای برنامه، موجب کاهش کیفیت خدمات رسانی به مجموعۀ شهرداری و سایر نقاط مرتبط در شهر تهران گردیده که لازم است ضمن بررسی موارد ذیل، پاسخ تذکر را به نحو شایستهای ارائه فرمائید، چرا که بیتوجهی به موارد یاد شده آثار نامناسبی را در پی دارد:
۱) با بررسی اساسنامههای فعلی و حتی پیشنهادی سازمان فاوا، شرکت کنترل و ترافیک و مؤسسۀ رایانه شهر، مشخص است که ساماندهی، استانداردسازی، طراحی، تهیۀ تجهیزات و نصب و راهاندازی شبکه، صرفاً در شرح وظایف و اختیارات سازمان فاوای شهرداری تهران آمده و قطعاً انتقال بدون اصلاح اساسنامهها، از این منظر فاقد مبنای قانونی است.
۲) در احکام برنامههای سوم و چهارم شهرداری تهران نیز مشخصاً موضوع توسعۀ شبکۀ فیبر نوری و تجاریسازی مازاد ظرفیت، بر عهدۀ سازمان فاوا قرار داشته است. بر اساس مصوبۀ بودجۀ سال ۱۴۰۲ نیز، نگهداشت و مدیریت شبکه بر عهدۀ سازمان فاوا است که میبایست بر اساس برنامه و درخواستهای جاری اقدامات لازم را معمول نماید. همچنین منابع لازم از قبیل سرمایۀ انسانی متخصص، تجربه و ارتباطات بین دستگاهی با نهادهای امنیتی و اکوسیستم فناوری اطلاعات در اختیار سازمان مذکور قراردارد.
۳) سالیان متمادی شهرداری تهران در تلاش بوده تا ضمن تجمیع اطلاعات و مدیریت این شبکه در سازمان فاوا، امکان بهبود کیفیت سرویس و تحقق برنامههای کشور در سطح پایتخت را فراهم آورد. این انتقال بدون در نظر گرفتن ملاحظات قانونی و کارکردی، مجدداً موجب کاهش شدید کیفیت سرویسدهی میگردد.
۴) بنا به اظهارات مدیران و شواهد موجود، چه در داخل شهرداری و چه نهادهای مرتبط با این موضوع در خارج از شهرداری، قریب بر یکسال است که موضوعات توسعهای متوقف یا با کندی شدید همراه شده و موضوع نگهداشت شبکه، به بهانۀ تعیین تکلیف انتقال به مؤسسۀ رایانه شهر بدون انعقاد قراردادهای نگهداشت و پشتیبانی با اختلال و قطعیهای طولانی مدت همراه است. این عدم تعیین تکلیف توسط مدیران ارشد در نظر بسیاری از حوزهها برای ناتوان نشان دادن مجموعۀ فاوا و شرکت کنترل ترافیک تفسیر میشود. از سوی دیگر بهدلیل نبود نیروی متخصص مرتبط، فقدان تجربۀ کافی و همچنین نبود تجهیزات مورد نیاز در مؤسسۀ رایانه شهر، هم اکنون وضعیت نگهداشت این شبکۀ مهم، بسیار نامناسب است.
۵)یکی از مهمترین زیرساختهای ارتباطی شهرداری و شهر بهواسطۀ ارتباطات بین ساختمانهای اصلی شهرداری تهران و نهادهای دولتی و غیردولتی در شهر، شبکۀ فیبر نوری شهرداری تهران است. همچنین پس از حملات سایبری سال گذشته حساسیت حفظ امنیت سایبری و فیزیکی شبکه بسیار بالاتر رفته است. انتقال این زیرساخت و بهویژه انتقال مرکز عملیات و کنترل شبکه (NOC) به مؤسسۀ رایانه شهر یا هر مجموعۀ دیگر به منزلۀ انتقال بخش مهمی از مسئولیت امنیت سایبری به این مجموعه است. این موضوع با توجه به توان حال حاضر مؤسسۀ رایانه شهر تهدید بالقوه برای شهرداری و شهر تلقی میگردد.