تبیین بیانیه

تبیین بیانیهٔ حضور در انتخابات شورای اسلامی شهر تهران (۹)

در تبلیغات و شعارهای انتخاباتی، آنچه که اهمیت دارد، این است که مواضع عزت‌آفرین و صحیح و عاقلانه و حکیمانۀ انقلاب و نظام تثبیت شود.
از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دانشگاه امام حسین (ع) – ۶خرداد ۱۳۹۲

فراز سوم بیانیه:
توجه به مختصات شهر اسلامی، حفظ هویت تاریخی و بافت قدیمی شهر، فرهنگ‌سازی و تبلیغ در مسائل مربوط به شهر را وظیفۀ خود دانسته و ارتباط دائمی با مردم را کلید دستیابی به این مهم می‌دانم. همچنین در راه مبارزۀ با فساد، رشوه‌خواری و تجمل‌گرائی در مدیریت شهری از هیچ کوششی فروگذار نخواهم کرد و آن را از جملۀ وظائف مهم خود و سایر اعضای شورای اسلامی شهر تهران، می‌دانم.

در این روزها تصویری که از شهرهای بزرگ مانند تهران در ذهن نقش می‌بندد تصوری است از ترافیک‌های آزاردهنده، آلودگی هوا که نفس را به شماره می‌اندازد، زباله‌های پراکنده در سطح شهر و آلودگی‌های زیست محیطی، آدم‌های که سر در گوشی‌های تلفن همراه خود دارند و …. این تصویر شهری است که ما آن را شکل داده‌ایم. اما با این حال وحشتناک‌تر هنگامی است که بدانیم این شهر با همۀ این ویژگی‌ها همانند موجودی زنده در حال تربیت ما آدم‌ها است. ما شهرها را می‌سازیم، شهرها ما و باور شهروندانش را می‌سازد. در این تسلسل انسان و شهر، بی‌تردید این انسان است که موضوع اصلی است. از همین رو است که امروزه توجه به فرهنگ به معنای عام آن و فرهنگ عمومی و شهروندی از الویت‌های مدیریت شهری به شمار می‌آید.

لذا تبلیغات شهری باید در خدمت ارتقاء فرهنگ و فضائل اخلاقی به کار گرفته شود. این امر زمانی میسر می‌شود که تبلیغات ماهیتی فرهنگی به خود گرفته و از شکلی خلاقانه برخوردار باشد. برای نیل به این هدف ضروری است مدیریت شهری دو فعالیت موازی را پیگیری نماید. نخست دست یاری به سوی کارشناسان فرهنگی و هنرمندان دراز کند تا زمینۀ مشارکت آن‌ها را در امور شهری ایجاد کند و دوم آنکه سازوکارهای استفاده از فناوری‌های نوظهور، مانند فضای مجازی و امکانات چندرسانه‌ای را توسعه دهد. خوشبختانه در شهرداری تهران دو مجموعۀ بزرگ با عنوان «سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران» و «سازمان زیباسازی شهر تهران» امکانات لازم را برای تحقق این امر مهم در اختیار دارند، به این شرط که جسارت عبور از کارهای تقلیدی یا موازی با سایر دستگاه‌های مشابه را داشته باشند.

البته از تبلیغات نیز به عنوان فرصتی در توسعۀ پایدار شهرها نیز یاد می‌شود. بدیهی است اثرات اقتصادی تبلیعات شهری در کنار اثرات اجتماعی و فرهنگی آن، از مهمترین دلائل توجه ویژۀ برنامه‌ریزان شهری به تبلیغات در فضاهای شهری است. از جملۀ آثار مورد انتظار از آن، ارتقاء دانش و بینش مردم، فرهنگ‌سازی در جامعه، توسعۀ اشتغال، کمک به افزایش درآمد شهروندان و کمک به زیباسازی شهر است.

بنابراین یکی از محورهایی که باید برنامه‌ریزان شهری به آن توجه داشته باشند، تبیین جایگاه مناسب تبلیغات، در فضای شهری است، به گونه‌ای که به سلامت شهر و شهروندان لطمه وارد نسازد. علاوه بر آن، توجه به تأثیرگذاری مطلوب و مناسب تبلیغات، منطبق بر اصول برنامه‌ریزی شهری است که باید با رعایت قوانین و احترام به حقوق شهروندی مورد توجه مدیران شهری قرار بگیرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۱۷ آذر ۱۳۸۲ فرموده‌اند «سعی کنید روح دیانت و اخلاق اسلامی را در فضای شهر تهران ساری و جاری کنید؛ این کاری است ممکن و گره‌گشای بسیاری از مشکلات است. خیلی از مشکلات ما ناشی از دور شدن از فضائل اخلاقی است … در نصب تابلوها، تبلیغات، رفت و آمدها، ترافیک و همه چیزهای دیگر از این قبیل امکان‌پذیر است. شما می‌توانید با همۀ این وسائل، اخلاق فاضله را در مردم گسترش دهید.»

اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز همراه با مدیریت شهری، باید اهتمام خود را به استفادۀ صحیح از تبلیغات شهری معطوف داشته تا زمینۀ رشد اجتماعی مردم شهر تهران، بیش از پیش فراهم شود.

و ﷲ ولی المستعان
علی قائمی
اردیبهشت ۱۴۰۰

فایل‌های تصویری بیانیهٔ حضور در انتخابات (۹)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا